Hoofdstuk 37; oude foto’s en andere info Weesper families, meest van den Bergh

Machiel van den Bergh middeleeuws gekleed in toneelspel als ? Hierboven de originele foto in “zeke” kun jij zien wie hij voorsteld ? Ik kan het niet ontcijferen. zie onder de originele foto;

Voorstellende…………
Beatrixlaan 1942-1943 ? Nadat ze elkaar in het zangkoor ontmoeten

Oom Cornelis (Bouwe’s oom) heeft 2 boeken gepubliceerd door Boudewijn van den Bergh (zijn vader)

Pa verteld;

“Ja oom Cornelis kon de wereldtaal Esperanto, en hij schreef brieven in die wereldtaal naar anderen over de hele wereld die de taal beheersten. (B wat voor iemand was die Cornelis ?) Wat voor een man dat was ? Ja dat kan ik niet zeggen, hij was wel pienter, later werd hij dement. Ik kan me herinneren, hij ging lopen, zomaar een eind lopen, ik had toen mijn rijbewijs al, (moet dus waarschijnlijk voor de oorlog geweest zijn) en ik kan me nog herinneren dat ik hem ophaalde uit Nederhorsten Berg. Daar was hij helemaal naartoe gelopen, en iemand die hem kende had mijn vader gebeld. Ik kon een auto huren bij een bekende garagehouder. En daar heb ik hem mee opgehaald. Dat kan ik me nog goed herinneren.

Cornelis schreef 2 boeken, beide uitgaves van Boudewijn van den Bergh, (de fotograaf) de vader van Cornelis.

Eerste boek; “De Strijd om een Kroon” door P.J.Kloppers (pseudoniem van Cornelis) Uitgave ? 85 bladzijden

Tweede boek; “Door den Burgeroorlog Gescheiden, doch door de Liefde Hereenigd” door Cornelis Hofman (pseudoniem Cornelis) Uitgave 1909 144 bladzijden

Pa vervolgd;

Kijk, mijn grootvader had voor hem, voor Cornelis een atellier ingericht, hij kon photo’s maken, portret photo’s. Dat was wat hij deed in dat atellier.  In de Middenstraat was dat atellier. (Middenstraat is achter de kerkstraat) Hij kon dan wel photo’s maken maar hij kon het niet aan de man brengen.”

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.